Tuesday, January 29, 2013

Pertama Kali Ke Bandung ( Part 3 )

Sudah masuk hari ke-3 kami di Kota Bandung, Indonesia. Lokasi kami seterusnya pagi ini ialah...


Lokasi yang terletak di pergunungan..kami dimaklumkan oleh supir atau pemandu pelancong kami, lokasi ini agak sedikit tenang jika dibandingkan dengan Tangkuban Perahu..memang kalau dikirakan Tangkuban Perahu lebih popular di kalangan pelancong tetapi menurut supir kalau di sana pelancong akan berasa tidak selesa kerana sebaik sahaja anda turun dari kenderaan anda akan diekori oleh penjual-penjual yang akan menjual pelbagai cenderamata hinggakan anda berasa terpaksa membelinya.

Lagi pula, berbanding di Tengkuban Perahu, anda tidak dapat turun hingga ke dasar kawah. Di lokasi ini anda akan merasa sendiri pengalaman turun hingga ke kawasan berair kawah bekas tapak gunung berapi ini.
Mengambil masa hampir 1 jam lebih dari Kota Bandung, laluan perjalanan membuatkan kami berpeluang melihat suasana di kawasan luar bandar Bandung dengan kehidupan yang jauh berbeza dengan di Malaysia..satu pengalaman yang tidak mungkin kami lupakan.

Kenderan yang menggunakan kuda dapat dilihat di mana-mana di pinggir kota.


Kawasan perhentian sebelum naik ke Kawah

Menaiki kenderaan yang disediakan..perlu bayar tambang..harga dah tak ingat..kenderaan sendiri yang mahu naik ke atas juga perlu membayar charge tertentu.

Bau belerang agak kuat..hanya 15 minit sahaja dibenarkan di sini.

Merasai sendiri pengalaman menyentuh airnya

Begitu antara sedikit sebanyak pengalaman kami di Bandung. Ada beberapa lokasi menarik lagi yang tidak sempat untuk saya tunjukkan..Namun pengalaman yang diperolehi di tempat orang membuatkan kami lebih menghargai Malaysia. 

No comments:

Post a Comment